Sunday 18 June 2017

Kuih Raya Collection 2017 ~!


Hye, Assalammualaikum semua ~! Lagi seminggu je lagi nak raya and mesti ramai sekarang ni tengah buat kuih raya or maybe kuih tunjuk jer ~ (beli). Tapi bagi aku, aku lagi prefer buat kuih sendiri. 

Firstly, the budget is way lower and you will get more. Aku buat 4 jenis kuih and each dapat dalam 100 pieces la plus minus under RM50 je ! Ha yang jual tu ada dalam RM25 untuk 25 biji. Rasa tak tau lagi sedap ke tak haaaa. Secondly, moment buat kuih raya ni la kira antara bittersweet moment dengan family. sambil gentel2 tu duk bercerita la curi curi makan la gaduh la penat la ha masa kecik2 dulu sampai nangis2 lol and this kind of thing la yang aku sangat sangat rindu and nanti nantikan each time nak raya. Lagi satu, bila buat kuih raya sendiri ni, macam mana silap sekalipun CONFIRM SEDAP ! DIJAMIN !! melainkan hangus ha tu tak dapat eden nak nolong. Tapi bascially kalau macam terkurang butter ke terlebih tepung ke apa cuma dia akan tak naik ke atau terlebih kembang sikit ke macam tu je la tapi bab rasa mesti lagi sedap dari beli. Sebab apa? Air tangan dan kasih sayang diri sendiri tu takde tolak bandingnya ha gitu and lastly sebab yang aku paling suka buat kuih raya sendiri is dapat rasa time dia keluar dari oven haa takyah tunggu keluar oven la time dalam oven tu pun bau harum semerbak perghh sebab tu aku gigih tak tidur buat memalam kalau buat time siang ha makruh puasa beb.

Tapi aku tak kata apa la kepada yang selalu beli je kuih ni sebab maybe ada peniaga yang memang jual kuih yang sedap and uolls takde masa nak buat sendiri. But for me, at least try la buat satu dua jenis kuih and then you will feel the difference.


Okay so tahun ni aku buat 4 jenis, biskut arab, butter cookies, cornflake madu and chocolate chip cookies. Don't worry ~ I will share the recipe with you guys so stay tune ~!


AND ANOTHER THING I WANT TO SHARE !

Maybe ada yang tak perasan lol tapi kini blog ku berwajah baru ~!


Sebelum


Selepas

Lebih kurang je sebenarnya I'm noob huhu. But you can share what do you think so that I can improve ~!

No comments:

Post a Comment